Een vreemde ervaring en een waarschuwing

Regelmatig word ik als oud-voorzitter van het Platform Oekraïne bij een bijeenkomst uitgenodigd waar de situatie rondom Oekraïne besproken wordt. Meestal kijk ik even op internet (nee ik Google niet maar gebruik DuckDuckgo) wie de organisatoren zijn. Zo werd ik laatst weer eens uitgenodigd door een nieuwe groep die de situatie in Oost Oekraïne en de geopolitieke gevolgen daarvan ging bespreken op een avond in de Balie in Amsterdam. Ik vergat helaas door tijdgebrek te kijken wie dit organiseerde en wie er die avond kwamen spreken. Daar kreeg ik die avond heel snel spijt van.

balieHet zaaltje in de Balie werd bij aanvang volgestouwd met naar schatting zo’n 75 deelnemers. Er zaten drie bejaarde heren op het podium, die zich na aanvang voorstelden. De eerste was Jan van der Putten China deskundige en de ander, Karel van Wolferen, die veel wist van de VS en Japan. De derde, Joost Niemöller, had o.a. (na later bleek) een onsamenhangend boekje geschreven over de ramp met de MH17. Oh ja  ze waren allemaal journalist. Ik vroeg me al direct af waarom deze heren hier zaten met dit onderwerp.

Deze drie Musketiers babbelden er flink op los, niet gehinderd door enige kennis werd het ene onzin verhaal of de niet ter zake doende beschouwing na het andere naar voren gebracht. Nadat ik heel veel onzin had moeten aanhoren, stond ik maar eens op om een vraag te stellen aan degene van dat MH17 boekje. Daar waren de heren niet erg van gediend, want dat bleek ze maar uit hun eigen gedachten wereld te halen. Natuurlijk kreeg ik geen antwoord; deze heer ging rustig verder met zijn eigen gedachten.

Ook de zaalbezoekers waren bijzonder. Als er door een van de heren op het podium naar voren werd gebracht dat de separatisten helemaal geen bandieten waren, maar eerzame Oekraïense burgers, klapte de zaal luid en enthousiast. U begrijpt het al… ik begon mij af te vragen waar ik in terecht was gekomen.

Poetin2Putin en het Russische optreden in Krim werden verheerlijkt, de VS kreeg overal de schuld van en de Oekraïense regering was een stel fascisten, die de aanslag op de MH17 op hun geweten hadden. Ik weet niet hoe het met u is, maar ik kreeg het idee dat ik betrokken was geraakt bij de revival van de “Nieuwe communistische cellen” in Nederland. Ik heb zelden in zo’n korte tijd zoveel onzin bij elkaar gehoord.

Dit fraaie gezelschap gaat nu onder leiding van ene Auke Bakker een groep oprichten met als doel om de “anti Russische propaganda” in de Nederlandse pers aan te pakken. U begrijpt dat ik daar niet bij betrokken ben: iedereen die anders denkt dan dit gezelschap is geëxcommuniceerd. Mocht u dus dit initiatief ergens tegenkomen, weet dan waar u tegen aankijkt, zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb.

Categorieën: Ervaringen, Politiek | Tags: , , | 1 reactie

Berichtnavigatie

Een gedachte over “Een vreemde ervaring en een waarschuwing

  1. Tja, ik zou het zelf iets anders geformuleerd hebben maar goed…

    We zullen het vervolg wel zien.

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.